Adalberto V. Strelec – Spoveď (recenzia knihy)

Asi pred rokom som sa dostala ku knihe Farárová milenka. Istá Slovenka pod pseudonymom popisuje svoj vzťah k farárovi. Ak máte radi pikantné príbehy s nápisom „veriacim neprístupné“, tak iste viete o ktorej knihe hovorím.

Autorka knihy (Anna Bernáková, vyd. 2003) píše o svojej láske k farárovi, ktorého (údajne) milovala aj napriek jeho povolaniu. A samozrejme bola veriaca. Keď dáme bokom všetky predsudky voči správnosti, resp. nesprávnosti milovania katolíckeho kňaza, zostane vám z tej knihy iba chabý príbeh o zaľúbenosti dospelej ženy popisujúcej hlavne erotickú stránku ich „spolunažívania“ a popierania evidentnej skutočnosti, že hlavná postava – kňaz sa stará hlavne o seba. Je mi jedno či ten kňaz cítil rovnakú lásku k nej alebo iba všetko predstieral. Takéto spracovanie príbehu (vraj pravdivej) lásky nie je podľa môjho názoru normálne.Schválne opisujem najskôr túto knihu, lebo aj vďaka Farárovej milenke som bola veľmi zvedavá na Spoveď od Adalberta V. Strelca. Pohľad z druhej strany. A o trochu šokujúcejší. Veď ako by ste nazvali Slováka, ktorý prakticky od narodenia túžil byť služobníkom Božím v sutane a aj napriek tomu sa nebál skrývať svoju homosexuálnu orientáciu. Povedzme si to po lopate: Samozrejme, svoju orientáciu neprejavoval navonok typickým zosmiešňovacím spôsobom všadeprítomného predkladania „vzoru“ gaya. Správal sa normálne. Dokonca môžeme povedať „zbožne“, i keď od začiatknu tvrdil: „Tam kde je láska, je aj Boh. A kde je Boh, nie je hriech.“ Týmto odôvodňuje nielen svoju sexualitu, ale aj všeobecne prejavovanie si akejkoľvek intímností medzi dvoma ľuďmi. Láska je láska. Isteže, má na mysli zdravú lásku medzi dvoma rovnocennými partnermi – a to nemyslím na majetkové či spoločenské postavenie.Autor sám seba v akomkoľvek zo svojich vzťahov vždy pripisuje mužskej časti páru. Zaujímavé bolo sledovanie postupnosti jeho vzťahov od prvej lásky až po tú celoživotnú a následne celý jej priebeh. Iste, nevynechal ani pikantnosti. A niekedy zachádzal do takých detailov, že človek musí žasnúť nad jeho otvorenosťou. Človek môže mať pri čítaní akékoľvek pocity, ale lásku z jeho stránok naozaj cítiť. K Bohu i k partnerovi.Pri čítaní tejto knihy som mala vždy pocit, že aj napriek prekážkam, ktoré sa mu stavali do cesty (a nebolo ich málo), stále našiel spôsob ako ich preklenúť. Niekedy priam s rozprávkovým šťastím. A možno to bolo naozaj účinkom jeho modlitieb.Nehľadajte v tejto knihe príbeh homosexuála, ktorý zápasil medzi svojou orientáciou a túžbou stať sa kňazom. Je to nahliadnutie do Ríma, do spôsobu prijímania, učenia a pripravovania študentov na ich kňažský život. Je to nahliadnutie do života rôznych kňazov a ich metód. Je to príbeh muža, ktorý vedel akým je a čo od života chce. A za tým si šiel. Je to ukážka jedného človeka a jeho spôsobov akými zápasil s mnohými situáciami vo svojom živote.

Ľudmila Žoldáková

Ľudmila Žoldáková

• Počet článkov:  2